perjantai 1. heinäkuuta 2016

ponin ja lajinvaihdos

.. ei nyt ihan kummiskaan. Mutta osittain kyllä! Mä oon nimittäin nyt taas mennyt muutamia kertoja Pommacilla, sekä koulua että hyppyä. Syy siihen miks taas ponin selkään päädyin, oli Pumpulin kaviopaise ja (onneksi lyhyeksi jäänyt) saikku. Vaikka tietenkin Pumpulin saikku oli harmittava juttu, oli silti jotenkin hyvä ja lohdullinen fiilis, kun tiesi että mulle löytyy kyllä tällähetkellä muutamakin mieluisa vararatsu.



Pumpulin paise tosiaan parantui nopesti ja se on jo täysin menossa mukana, hyvä niin! Mulle kuitenkin tarjottiin mahdollisuutta osallistua Rosali Kivitien koulukurssille, johon Pumpulin toinen ratsastaja oli jo ilmoittautunut. Kuitenkin vaikka olisin saanut myös mennä, tuli mulle mieleen että mitä jos menisinkin Pommacilla? Pienellä ja toimivalla ponilla, josta oon ainakin tähän mennessä saanut aika paljon irti. Ajattelin että nyt kun kerran vaihdetaan hetkellisesti lajia, niin pistetään sitten ratsukin vaihtoon. No vitsit sikseen, vaikka kyllähän se vaihtelu aina virkistää!


Jotta mulla olis jonkunlainen ponifiilis alitajunnassa ens viikolla kurssin alkaessa, päätettiin että menen myös tunneilla pari kertaa Pommacilla. Se tietenkin edellytti että myös ponin vakioratsastaja halusi vaihtaa hevosia, ja kyllähän se onnistui. Sen pidemmin en ala meijän menoista selittämään, mentiin laukkapuomeja sekä muutamaa "erikoisestettä", ensin neljän puomin viuhkaa ja sitten matalaa, mutta pitkää trippeliä joka sekin oli rakennettu neljästä puomista. Tottakai hakemista on tossa ponimenossa Pumpulin jälkeen, mutta yhtä kämmiä lukuunottamatta meni suht hyvin. Vaikka tiedostin, ettei Pommac siedä esteellä painon siirtämistä eteen ns.sään ja kaulan päälle, tein sen virheen ja onneksi teinkin. Trippelin yli hyppäsi lopulta vain Meeri :D No, sen jälkeen tsemppasin, ja yli päästiin kyllä puhtaasti sen jälkeen..

Ratsuvaihdoksen seurauksena Sonjakin pääsi siis hyppäämään Pumpulilla, ja hyvin hyppäsikin! Niinkun oon ennenkin sanonut, niin mä en ymmärrä ratsastuskoulujen asennetta "vaan mä saan mennä tolla hevosella" tai "miks toi laitetaan meneen mun kanssa samalla hevosella" yms. Mä todellakin nautin kun nään jonkun muun menevän Pumpulilla. Koulutunneillahan se onkin suosittu ja pääsee kyllä töihin useasti viikossa, mutta nimenomaan estemenossa tykkään katsoa miten P toimii jo tosi hyvin myös muiden kanssa! Yleisesti nykyään pidänkin monipuolisuutta yhtenä hevosen arvokkaimmista piirteistä. Niin ratsastuksen eri lajeissa, kun myös siinä että hevonen toimii erilaisilla ratsastajilla ja mukautuu sen mukaan myös asenteellisesti. Yksi syy, miksi mä tykkään Pumpulista niin paljon !



Kuitenkin, innolla odotan sekä lajin-että hevosen vaihdosta ensi viikolla. Jos vaikka sillon saisin myös itsestäni muutaman kuvan ponin kanssa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti